Veelgestelde vragen

Wie plaatst de laadpalen?

De gemeente Stein heeft een contract met Vattenfall voor het plaatsen van laadpalen. Zij plaatsen de komende 2 jaar laadpalen.

Worden alle locaties op de kaart ineens gerealiseerd?

Nee. De laadlocaties van de kaart realiseren we niet allemaal in een keer. Op of bij de kaart staat aangegeven wanneer deze geplaatst worden. Als we zien dat het gebruik toeneemt in een wijk of er komen vragen van eigenaren van een elektrische auto, dan wordt daarop geanticipeerd door een of meerdere plekken die al vastliggen, te realiseren. Dat werkt sneller en effectiever.

Op welke manieren kunnen er laadpalen in de openbare ruimte bij komen?

Dat kan op 3 manieren:

  • Op basis van de kaart: deze worden volgens een planning geplaatst.
  • Aanvraag van een elektrische rijder zelf.
  • Aanvraag van de gemeente zelf: de gemeente kan laadpalen aanvragen op strategische locaties.

Wat kan ik doen als er nog geen laadpaal in mijn buurt staat of gepland is?

Je kunt een aanvraag doen bij Vattenfall.

Hoe lang duurt het voordat er een laadpaal geplaatst wordt?

De laadpalen van de kaart worden gefaseerd gerealiseerd op basis van een planning. Laadpalen die aangevraagd worden door een elektrisch rijder of op initiatief van de gemeente worden binnen maximaal 16 weken geplaatst.

Voor wie is de openbare laadpaal?

Iedereen die elektrisch rijdt, kan en mag de openbare laadpaal gebruiken. De parkeervakken zijn uitsluitend voor het opladen van elektrische auto's. Je mag er dus niet parkeren als je niet oplaadt.

Een laadpaal heeft 2 oplaadpunten. Worden er direct 2 parkeervakken gereserveerd voor elektrische auto's?

Nee nog niet, in het begin reserveren wij maar 1 parkeervak. Het is namelijk niet altijd nodig 2 parkeervakken voor elektrische auto's te reserveren. We kijken aan de hand van het gebruik van de laadpaal of het nodig is om uit te breiden met een tweede parkeervak.

Waarom vervalt er een extra parkeerplaats?

Door het plaatsen van een laadpaal, vervalt de parkeerplaats niet. De parkeerplaats is voor een elektrisch voertuig om op te kunnen laden. Het aantal auto's dat kan parkeren blijft hetzelfde. Wel komen er meer plekken voor elektrische auto's om de groei van elektrisch rijden te kunnen faciliteren.

Mag ik met een gewone auto parkeren bij een laadpaal?

Nee, dat mag niet. Bij de parkeerplaats(en) staat een verkeersbord dat aangeeft of de parkeervakken bij de laadpaal alleen bestemd zijn voor een elektrische auto die oplaadt.

Moet ik op een plaats met een laadpaal ook betaald parkeren?

Ja, als de parkeerplaats zich bevindt in een betaald parkeren zone, dan betaalt u parkeerkosten. Let op! Dat gaat niet automatisch via de laadpas. De huidige parkeerregels en parkeerkosten veranderen niet.

Wat kost het laden?

De kosten voor het laden verschillen per laadpaalexploitant. Het tarief ligt doorgaans tussen de € 0,22 en € 0,38 per kWh voor langzaam laden. Snelladen is duurder.