Veelgestelde vragen

Wie plaatst de laadpalen?

De gemeente Stein heeft een contract met Vattenfall voor het plaatsen van laadpalen. Binnen dit contract plaatsen zij de komende 2 jaar alle laadpalen in de openbare ruimte. Laadpalen op privaat terrein worden niet geplaatst door Vattenfall. Hiervoor kunt u terecht bij iedere willekeurige aanbieder.

Worden alle locaties op de kaart  ineens gerealiseerd?

Nee. De laadlocaties van de kaart worden gefaseerd voorzien van een laadpaal. Als we zien dat het gebruik toeneemt in een wijk of er komen vragen van eigenaren van een elektrische auto, dan wordt daarop geanticipeerd palen in de buurt te realiseren. Dat werkt sneller en effectiever.

Op welke manieren kunnen er laadpalen in de openbare ruimte bij komen?

Dat kan op 3 manieren:

  • Op basis van de kaart: deze worden volgens een planning geplaatst.
  • Aanvraag van een elektrische rijder zelf.
  • Aanvraag van de gemeente zelf: de gemeente kan laadpalen aanvragen op strategische locaties.

Wat kan ik doen als er nog geen laadpaal in mijn buurt staat of gepland is?

Als je geen mogelijkheid hebt om op eigen terrein een laadvoorziening te realiseren en er geen beschikbare paal in de buurt is kun je een aanvraag doen bij Vattenfall.

Hoe lang duurt het voordat er een laadpaal geplaatst wordt?

De laadpalen van de kaart worden gefaseerd gerealiseerd op basis van een planning. Laadpalen die aangevraagd worden door een elektrische rijder of op initiatief van de gemeente worden normaal gesproken binnen maximaal 16 weken geplaatst. Dit is mede afhankelijk van de beschikbare capaciteit. bij de netbeheerder.

Voor wie is de openbare laadpaal?

Iedereen die elektrisch rijdt, kan en mag de openbare laadpaal gebruiken. De parkeervakken zijn uitsluitend voor het opladen van elektrische auto's. Je mag er dus niet parkeren als je niet oplaadt.

Een laadpaal heeft 2 oplaadpunten. Worden er direct 2 parkeervakken gereserveerd voor elektrische auto's?

Ja, in principe worden er direct 2 parkeervakken gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen. Alleen op locaties waar de parkeerdruk erg hoog is kan overwogen worden om eerst 1 parkeervak te reserveren en bij toenemende vraag het tweede parkeervak..

Waarom vervalt er een parkeerplaats?

Door het plaatsen van een laadpaal, vervalt de parkeerplaats niet. De parkeerplaats wordt bestemd voor het laden van een elektrisch voertuig. Tijdens het laden staat dit voertuig niet op een andere parkeerplaats, waardoor niet-elektrische voertuigen daar kunnen parkeren. Het aantal auto's dat kan parkeren blijft hetzelfde. Wel komen er steeds meer oplaadplekken voor elektrische auto's om de groei van elektrisch rijden te kunnen faciliteren.

Mag ik met een gewone auto parkeren bij een laadpaal?

Nee, dat mag niet. Bij de parkeerplaats(en) staat een verkeersbord dat aangeeft of de parkeervakken bij de laadpaal alleen bestemd zijn voor een elektrische auto die oplaadt.

Moet ik op een plaats met een laadpaal ook betaald parkeren?

Ja, als de parkeerplaats zich bevindt in een betaald parkeren zone, dan betaal je parkeerkosten. Let op! Dat gaat niet automatisch via de laadpas. De huidige parkeerregels en parkeerkosten veranderen niet.

Wat kost het laden?

De kosten voor het laden zijn afhankelijk van welke laadpas je gebruikt. Het tarief ligt doorgaans tussen de € 0,22 en € 0,38 per kWh voor langzaam laden. Snelladen is duurder.


Vragen over deze pagina?

Of heb je niet gevonden wat je zocht? Mail naar info@gemeentestein.nl.