Bereikbaarheid Urmond
De brug in Urmond wordt gerenoveerd. Tijdens deze werkzaamheden willen we dat Urmond leefbaar en goed bereikbaar blijft.
Samen met een groep inwoners, een verkeerskundig bureau en Rijkswaterstaat hebben we gekeken waar problemen kunnen ontstaan en hoe we die kunnen oplossen. Auto’s en ander verkeer rijden tijdelijk via een omleidingsroute. Zo blijft het dorp veilig voor iedereen. Maar we hebben ook gedacht aan mensen die minder goed ter been zijn of geen auto hebben. We willen dat iedereen zijn weg kan blijven vinden in en rond Urmond.
Op deze pagina vind je alle informatie over de bereikbaarheid van Oud Urmond tijdens de renovatie van de brug.
- Omleidingsrouten
- Verkeersmaatregelen
- Openbaar vervoer (bus of pontje)
- Reisalternatieven (voor inwoners die in de knel komen)
- Bereikbaarheid voor hulpdiensten
- Hoe zijn deze maatregelen tot stand gekomen?
- Tevreden over deze pagina?
Omleidingsrouten
De brug in Urmond is vanaf 1 december 2025 tijdelijk afgesloten. Daarom gelden er omleidingen. Gemotoriseerd verkeer rijdt via Berg aan de Maas naar de Bergerweg en de Oude Postbaan en andersom. Fietsers worden omgeleid via Berg aan de Maas naar de Molenweg. Deze routes zorgen ervoor dat Urmond en de omliggende dorpen goed bereikbaar blijven.
Let op! De Bergerweg weg gaat vanaf 1 december open voor gemotoriseerd verkeer, maar het fietspad op de Bergerweg blijft echter tot het voorjaar afgesloten. Dit in verband met de werkzaamheden aan Bergerweg en Oude-Postbaan bij het viaduct over de A2.
Omleiding voor fietsers:

Omleiding voor gemotoriseerd verkeer:

Verkeersmaatregelen
Wel verwachten we op sommige plekken meer verkeer. Vooral rondom Berg aan de Maas. De gemeente Stein, Rijkswaterstaat, Haskoning en een werkgroep van inwoners hebben samen gekeken waar het verkeer extra aandacht vraagt. Daarom nemen we de volgende maatregelen:
1. Minder hard rijden bij de brug in Berg aan de Maas
Op sommige plekken is het zicht slecht en wordt te hard gereden. Daarom wordt de snelheid verlaagd naar 30 km/u. Er komt een drempel aan de oostzijde van de brug in Berg en een drempel bij de komingang van de Bergerweg. Dit maakt de situatie veiliger voor iedereen.
2. Fietspad brug Berg verbreed
Het fietspad aan de westzijde op de brug Berg aan de Maas wordt snel smal waardoor dit als onveilig wordt ervaren. Het fietspad wordt daarom verbreed tot aan de inrit van het MFC. Zo ontstaat er meer ruimte en overzicht.
3. Fietssluis bij het Beatrixplein
Om fietsers beter te begeleiden over het Beatrixplein, plaatsen we een fietssluis van betonblokken. Hierdoor fietsen mensen rustiger en in de juiste richting. De blokken zijn makkelijk te verwijderen bij evenementen of optochten.
4. Extra handhaving stopverbod bij de school
Rond de school geldt al een stopverbod. Helaas wordt dit vaak genegeerd. Dit stopverbod wordt tijdens de renovatie extra belangrijk. We vragen ouders en bezoekers om hun gedrag aan te passen en zetten in op extra handhaving. Zo blijft het veilig voor kinderen en overig verkeer.
5. Handhaving uitbreiding stopverbod Raadhuisstraat, Julianastraat en Kerkstraat
De Raadhuisstraat, Julianastraat en Kerkstraat vormen een belangrijk onderdeel van de omleidingsroutes. Hier is het stopverbod uitgebreid: auto’s mogen vanaf de kruising met de Plakstraat tot aan het Beatrixplein niet stilstaan op de weg met uitzondering van de parkeervakken. Dit is heel belangrijk voor de doorstroming en voor het geval dat hulpdiensten erdoor moeten. Stilstaande auto’s op de weg houden namelijk al het verkeer op en zorgen voor gevaarlijke situaties. Hier wordt extra streng gehandhaafd tegen auto’s die buiten de parkeervakken stoppen!
6. Eénrichtingsverkeer Kampstraat – Plakstraat
De Kampstraat richting Plakstraat wordt éénrichtingsverkeer. Er is daar namelijk één rijbaan tijdelijk afgesloten vanwege de werkzaamheden aan de brug. Er zijn samen met de werkgroep ook andere opties overwogen, maar deze zouden juist zorgen voor meer vertraging en sluipverkeer.
7. Urmonder Parallelweg
De Urmonder Parallelweg blijft in twee richtingen open, omdat dat belangrijk is voor de lokale bereikbaarheid, maar deze weg is relatief smal. Daarom worden de passeerhavens verlengd en komen er tijdelijk extra passeerhavens. In navigatiesystemen staat de weg als afgesloten aangegeven om doorgaand verkeer te ontmoedigen. Zo blijft de weg toegankelijk voor hulpdiensten.
8. Molenweg voor fietsers: 30 kilometer per uur
De Molenweg is de belangrijkste omleidingsroute voor fietsers. We willen daarom zo min mogelijk auto’s op deze weg. De Molenweg wordt daarom een 30 km per uur zone, met om-en-om-regelingen bij de drempels om de snelheid te verlagen.
9. Snelheidsborden
We plaatsen snelheidsborden langs de omleidingsroute en verplaatsen die af en toe naar een andere locatie.
10. Afspraken met bouwverkeer
Met de aannemer is afgesproken dat bouwverkeer zoveel mogelijk buiten de spits rijdt. Deze afspraak hebben we ook gemaakt met de aannemer van het woningbouwproject Lindenhagen aan de Molenweg.
11. Overige verbeteringen
We onderzoeken nog of het haalbaar is om het fietspad tussen Oud-Urmond en Meers te kunnen verlichten.
Daarnaast worden de Jaagpaden opgeknapt. Dat is geen officiële omleidingsroute, maar kan wel als alternatieve route gebruikt worden.
12. We blijven meten en verbeteren
De gemeente stelt een monitoringsplan op. Daarmee meten we gedurende de renovatieperiode onder anderen de snelheden en het aantal voertuigen op de omleidingsroutes. Als we de reultaten hebben, bekijken we of- en welke aanvullende verkeersmaatregelen nodig zijn.
Oude Postbaan en Bergerweg
Het kan bijvoorbeeld zijn dat op de Oude Postbaan en Bergerweg files kunnen ontstaan. Blijkt dat het geval, dan plaatsen we hier verkeerslichten om het verkeer beter te regelen.
Beatrixplein
Ook maakten inwoners zich zorgen over mogelijke files bij het Beatrixplein. We hebben dit laten doorrekenen en daaruit blijkt dat er voldoende capaciteit is. Er zijn daarom vooralsnog geen extra maatregelen nodig. Maar we blijven dit goed monitoren.
Samen houden we het veilig
De situatie wordt de komende tijd goed gevolgd. We vragen alle weggebruikers om rekening te houden met elkaar en de verkeersregels te respecteren.
Openbaar vervoer (bus of pontje)
Arriva heeft haar dienstregeling aangepast, zodat Oud-Urmond en Urmond per bus bereikbaar zijn en blijven. Busroute 39 en 639 rijden via brug Berg tussen Urmond en Oud-Urmond. Vanaf 22 december 2025 wordt de personencapaciteit van de bus uitgebreid van 8 personen naar 16/20 personen.
Arriva heeft een speciale webpagina aangemaakt met de dienstregeling voor Urmond. Daar staat de nieuwe route ook uitgelegd.
Rijkswaterstaat onderzoekt ook of een pontje mogelijk is. Dit is helaas niet klaar op 1 december. Zodra er meer bekend is, lees je dat in de nieuwsbrief van Rijkswaterstaat.
Reisalternatieven (voor inwoners die in de knel komen)
We vragen alle inwoners van Urmond om naar elkaar om te kijken en elkaar te helpen met vervoer. Voor inwoners die echt in de knel komen door de werkzaamheden, zoeken we passende oplossingen.
Dit kan gaan om individuele hulp, zoals vervoer op maat of een boodschappenservice voor inwoners die niet zelfstandig naar de huisarts of supermarkt kunnen.
Kun je zelf geen alternatief vervoer regelen en loop je vast door de renovatie? Meld dit dan zo snel mogelijk bij Rijkswaterstaat door te bellen naar 0800-8002. Samen zoeken we naar een oplossing die bij jou past.
Bereikbaarheid voor hulpdiensten
De bereikbaarheid van Oud-Urmond voor hulpdiensten in een voorwaarde die de gemeente in de vergunningverlening voor de renovatie heeft opgenomen. We zijn en blijven in gesprek met de hulpdiensten om te kunnen zorgen voor een goede bereikbaarheid tijdens de renovatie.
Hoe zijn deze maatregelen tot stand gekomen?
De verkeers- en hinderbeperkende maatregelen zijn niet zomaar bedacht, maar in nauwe samenwerking met inwoners van Urmond ontwikkeld. Een groep van ongeveer tien betrokken inwoners (de zogeheten werkgroep B) denkt regelmatig mee en geeft advies over verkeersmaatregelen, hinderbeperking en communicatie.
Rijkswaterstaat begeleidt dit participatieproces, terwijl de gemeente Stein actief meedenkt en extra kennis heeft ingebracht ten aanzien van verkeer, in afstemming met een extern verkeersbureau (Haskoning).
Van de 38 voorstellen die werkgroep B heeft gedaan, zijn er uiteindelijk 33 volledig overgenomen!
Naast werkgroep B zijn er ook andere groepen actief: werkgroep A houdt zich bezig met de noodbrug en het veerpont, en vanaf 13 november start werkgroep C/D voor verenigingen en bedrijven. De gemeente Stein neemt actief deel aan al deze werkgroepen.
Tevreden over deze pagina?
Heb je vragen naar aanleiding van de informatie op deze pagina? Heb je niet gevonden wat je zocht? Of heb je tips voor ons om deze pagina te verbeteren? Stuur dan een mail naar info@gemeentestein.nl en wij kijken hoe we dit kunnen aanpassen.