Brug Urmond

Het wegdek en de stalen constructie van Brug Urmond (1930) is verouderd en toe aan een grondige opknapbeurt. De brug is eigendom van Rijkswaterstaat. Om de brug op te knappen gaat Rijkswaterstaat onderdelen van de brug repareren en vervangen. Zo kan Brug Urmond de komende 30 jaar weer mee.

Op dit moment eenrichtingsverkeer

Op dit moment is er sprake van eenrichtingsverkeer op de rijbaan door middel van verkeerslichten. Ook is er een beperking op de maximale belasting op de brug. Verkeer zwaarder dan 20 ton moet omrijden via brug Berg die 1,5 km verderop ligt. Deze maatregelen gelden tot aan de uitvoering van de renovatie in 2025.

Renovatie

Rijkswaterstaat wil in het najaar beginnen met de werkzaamheden voor de renovatie. De precieze startdatum wordt na de zomervakantie bekendgemaakt. Tijdens de renovatie gaat de brug volledig dicht. Rijkswaterstaat en de aannemer hebben onderzocht óf en hoe de brug veilig open kan blijven voor fietsers en voetgangers. Ondanks alle inzet is het niet mogelijk om de brug open te houden. Het brugdek wordt namelijk volledig verwijderd. De brug en het aangrenzende werkterrein staan dan vol met hijskranen, steigers, machines, voertuigen en ander materiaal. Veiligheid staat voorop en ze kunnen de veiligheid voor gebruikers dan niet garanderen. Daarom is het in de uitvoering onmogelijk om de brug open te houden.

Hoelang duurt de renovatie?

Tijdens de renovatie is de brug naar verwachting 18 maanden gesloten voor al het verkeer. Omreizen is dan mogelijk via brug Berg. Gele borden in de omgeving van de brug geven de omleidingsroutes aan.

Meer informatie

Rijkswaterstaat organiseert op dinsdag 16 september om 19:00 uur in Van der Valk in Urmond een informatieavond. Inwoners hebben hiervoor een uitnodiging ontvangen. Ook hebben zij inwoners opgeroepen zich aan te melden voor de klankbordgroep. Op de website van Rijkswaterstaat vind je het laatste nieuws over Brug Urmond en meer informatie over de geplande werkzaamheden.

Heb je vragen over dit project? Neem dan contact op met RWS via brugurmond@rws.nl of telefonisch via 0800-8002.

De gemeente heeft geen formele positie als het gaat om de besluitvorming over de renovatie van de brug. Mocht je toch vragen hebben voor de gemeente, dan kun je deze mailen aan info@gemeentestein.nl. Verwijs daarbij ook het zaaknummer: 20250620157233. Dit zorgt voor een snelle reactie op jouw vraag.

Aanmelden nieuwsbrief

Ook kunt u zich op deze pagina aanmelden om al het nieuws vanuit de gemeente over de brug via een digitale nieuwsbrief te ontvangen.

Veelgestelde vragen

1. Waarom gaat de brug in Urmond dicht?

De brug is in een erg slechte staat en moet dringend gerenoveerd worden. De brug is aan het einde van zijn technische levensduur

2. Wanneer gaat de brug dicht en voor hoelang?

Rijkswaterstaat wil in het najaar van 2025 met de renovatie beginnen. Per brief heeft Rijkswaterstaat laten weten dat aanvang voor 1 december 2025 gepland staat. De brug is dan dicht tot en met het voorjaar van 2027. Dit is ongeveer 18 maanden.

3. Kan ik nog wel te voet of met de fiets over de brug?

Nee, de brug gaat dicht voor al het verkeer. Dus ook voor fietsers en voetgangers. Dit is nodig voor de veiligheid, omdat het hele wegdek van de brug wordt weggehaald.

4. Welke alternatieven zijn er voor fietsers en voetgangers?

De gemeente heeft Rijkswaterstaat gevraagd om een alternatief, zoals een pont, watertaxi of een tijdelijke fietsbrug. Rijkswaterstaat heeft hier nog geen toezeggingen in gedaan en geeft aan dat ze nog zoeken naar mogelijke reisalternatieven. Gelijktijdig is de gemeente aan het onderzoeken welke omleidingsroutes er mogelijk zijn.

5. Ik hoor dat de Bergerweg ook dichtgaat. Klopt dat?

Ja, dat klopt. Naast de renovatie van de brug, werkt Rijkswaterstaat ook aan de verbreding van de A2. Rijkswaterstaat heeft laten weten dat de Bergerweg van week 35 t/m 45 2025 gedeeltelijk wordt afgesloten. Het viaduct is dan bereikbaar. In week 45 t/m 48 2025 gaat de Bergerweg, inclusief viaduct helemaal dicht. Nadere informatie volgt nog hierover vanuit het project A2 Vonderen Kerensheide vanuit Rijkswaterstaat via www.a2vonderenkerensheide.nl.

Ook heeft Rijkswaterstaat bevestigd dat er geen overlap plaatsvindt tussen het werk aan de Bergerweg en de renovatie van de brug.

Dat betekent dat inwoners tot aan 2027 geen gebruik kunnen maken van het viaduct dat wordt aangelegd. Om daar eerder gebruik van te kunnen maken is volgens Rijkswaterstaat een parallelle afsluiting van 2 weken in 2026 (week 20 en 21) noodzakelijk.

De gemeente dringt er bij Rijkswaterstaat op aan om hierover met inwoners in gesprek te gaan. Daarnaast is de gemeente met de aannemer in gesprek om te zoeken naar andere mogelijkheden. Denk aan verlengde weekenden waarop de Bergerweg wordt afgesloten, zodat inwoners wel al eerder gebruik kunnen maken van het viaduct.

De Gemeente Sittard-Geleen is het bevoegde gezag en verleent de vergunning voor deze werkzaamheden (omdat dit voor 90% op hun grondgebied ligt). De Gemeente Stein onderhoud daarom ook nauw contact het gemeente Sittard-Geleen hierover.

6. Hoe zit het met de bereikbaarheid voor ambulances, brandweer en politie?

De gemeente hanteert als voorwaarde dat de hulpdiensten toegang hebben tot het dorp tijdens de renovatie. Daarom vindt de gemeente een mogelijke overlap in werkzaamheden tussen het werk aan de Bergerweg en de renovatie van de brug niet acceptabel. Hierover blijft de gemeente in gesprek met Rijkswaterstaat. Vooralsnog geeft Rijkswaterstaat aan dat er geen overlap zal plaatsvinden tussen het werk aan de Bergerweg en de renovatie van de brug.

7. Waar kan ik terecht met vragen of voor meer informatie?

Voor vragen over de renovatie van de brug kun je contact opnemen met Rijkswaterstaat via de mail: brugurmond@rws.nl, hun projectpagina bezoeken of bellen naar 0800-8002. Rijkswaterstaat organiseert op dinsdag 16 september een informatieavond voor bewoners. Hierover zullen ze bewoners via een brief uitnodigen.

8. Wat kan de gemeente Stein doen?

De renovatie van de brug is een project van Rijkswaterstaat. Zij hebben de formele zeggenschap en nemen de besluiten over de uitvoering. De gemeente heeft daar geen beslissingsbevoegdheid over, maar kan wél de belangen van haar inwoners onder de aandacht brengen.

Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor zowel de renovatie als het beperken van de gevolgen daarvan, zoals het aanbieden van maatschappelijk aanvaardbare reisalternatieven. Op grond van de Omgevingswet moeten zij inwoners en belanghebbenden betrekken bij de voorbereiding van hun plannen.

De gemeente volgt de plannen van dichtbij, overlegt regelmatig met Rijkswaterstaat en andere betrokkenen en kaart de effecten voor de omgeving actief aan. Waar mogelijk probeert de gemeente mee te denken, bij te sturen en oplossingen te ondersteunen die voor inwoners werkbaar zijn.

9. Wat doet de gemeente aan de verkeersveiligheid tijdens de renovatie?

Voor het project is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het maken van een omleidingsplan en zorgt daarbij ook voor het plaatsen van borden, het treffen van verkeersmaatregelen en het informeren van de weggebruikers.
De gemeente volgt de plannen kritisch en kijkt mee of de gevolgen voor het lokale verkeer en de leefbaarheid acceptabel zijn.

De omleidingsroutes worden normaal gesproken zo veel mogelijk over het hoofdwegennet geleid. Maar in het geval van brug Urmond moet het verkeer via onderliggende gemeentelijke wegen rijden. De gemeente kan dan aanvullende maatregelen eisen om de veiligheid en doorstroming te waarborgen. Denk aan snelheidsbeperkingen, verkeersregelaars of tijdelijke aanpassingen in de weg.
Op dit moment wordt door een verkeerskundige onderzocht welke maatregelen nodig zijn om tegemoet te komen aan de zorgen van inwoners over de Raadhuisstraat, Kerkweg en Molenweg.

De eisen die gemeente mag stellen zijn niet onbeperkt. Ze moeten passen binnen de regels van behoorlijk bestuur. Ofwel de eisen moeten redelijk zijn, met zorg worden genomen en voor iedereen hetzelfde gelden.

10. Klopt het dat de gemeente Stein nog vergunningen moet verlenen voor de brug Urmond?

Ja dat klopt. De aannemer van Rijkswaterstaat heeft als voorbereiding op de renovatie van de brug Urmond twee vergunningen aangevraagd bij de gemeente Stein.

  1. Een eerste vergunning gaat over het vijzelen van de brug. Dat is het optillen van de brug om deze klaar te maken voor de daadwerkelijke renovatie.
  2. Een tweede vergunning gaat over de renovatie zelf.

Het gaat hier om twee bouwtechnische vergunningen. Dat betekent dat wij aan de hand van bouwregelgeving controleren of de ingediende constructieberekeningen kloppen. Wanneer deze kloppen heeft de gemeente verder geen grondslag om deze te weigeren.

Daarnaast valt de brug onder het erfgoedbeleid van de Gemeente Stein. Binnen dit beleid is de brug in Urmond, in samenwerking met de historische verenigingen binnen onze gemeente, aangewezen als erfgoed. Om deze reden is ook aan welstand getoetst.

11. Kan de gemeente Stein extra eisen stellen in de vergunning?

Nee dat kan niet. Zoals bij de vorige vraag is aangegeven, gaan de vergunningen alleen over het controleren van constructieve aspecten. De gemeente moet zich daarbij aan vaste regels houden en mag daar niet van afwijken.

De gemeente Stein onderzoekt de juridische mogelijkheden om in de vergunning voor de renovatie vast te leggen dat de bouwplaats zo goed mogelijk wordt ingericht, dat er (veilige) omleidingsroutes zijn voor het verkeer en dat de werkzaamheden niet tegelijk plaatsvinden met het werk aan het viaduct op de Bergerweg over de A2. Dit zien we als het minimale wat geregeld moet zijn. Daarbovenop vinden we het belangrijk dat bewoners kunnen meedenken over alternatieven en dat Rijkswaterstaat de adviezen van de klankbordgroep serieus in overweging neemt. Als de klankbordgroep met betere ideeën of extra wensen komt, dan moet daar ruimte voor zijn.

12. Waarom wacht de gemeente niet met het verlenen van de vergunning voor renovatie tot Rijkswaterstaat tegemoetkomt aan de wensen en eisen van de inwoners van Urmond?

Dit zou het meest wenselijk zijn. In dit geval kan dat niet. Om twee redenen:

  1. De gemeente is gebonden aan wettelijke termijnen voor vergunningverlening.
  2. De technische levensduur van de brug Urmond eindigt op 1 januari 2026. Vanwege de veiligheid sluit Rijkswaterstaat de brug vanaf die datum voor auto`s. Ongeacht of de renovatie al is gestart. Vertraging in de vergunningverlening zal dus leiden tot het langer sluiten van de brug voor auto`s.

Zoals bij de beantwoording van de vorige vraag uitgelegd, onderzoekt de gemeente de juridische mogelijkheden om een pakket aan minimumvoorwaarden in de vergunningverlening mee te nemen. Waarbij ook ruimte wordt ingebouwd voor de inbreng van bewoners en adviezen van de klankbordgroep. Op deze manier proberen wij het evenwicht te vinden tussen enerzijds het op tijd verlenen van de vergunning en anderzijds een zorgvuldig proces waarin Rijkswaterstaat luistert naar de wensen van de bewoners, bedrijven en verenigingen van Urmond.

13. Kan ik bezwaar maken tegen de vergunningen van de gemeente voor de renovatie van de brug Urmond?

Ja, dat is mogelijk. Net als bij elke vergunning kunnen belanghebbenden bezwaar maken. Om kans te maken, moet het bezwaar vooral gaan over de technische inhoud van de vergunning, zoals bijvoorbeeld de constructieberekeningen.

Let op; als de bezwaar- of beroepsprocedures voor vertraging zorgen, dan houdt Rijkswaterstaat toch vast aan het einde van de technische levensduur van de brug op 1 januari 2026. Dat betekent dat de brug in Urmond vanaf die datum vanwege de veiligheid dichtgaat voor auto's. Ook als de renovatie nog niet is begonnen. Vertraging in de vergunningverlening kan dus leiden tot het langer sluiten van de brug voor auto`s.

14. Waarom geen nieuwe brug?

De gemeente is al sinds 2011 in gesprek met Rijkswaterstaat over de slechte staat van de brug. Ondanks herhaald aandringen van de gemeente stelde Rijkswaterstaat de renovatie telkens uit.
Nadat met een groep bewoners verschillende varianten waren besproken en afgewogen*, besloot Rijkswaterstaat in 2022 de brug te renoveren in plaats van te vervangen. Een belangrijk argumenten daarvoor was dat de brug op deze manier voor fietsers en voetgangers open kon blijven tijdens de renovatie. Rijkswaterstaat heeft nu, drie jaar later, aangegeven dat dit toch niet mogelijk is, omdat er meer moet gebeuren aan de brug dan van tevoren gedacht.

Als we dit besluit terugdraaien en Rijkswaterstaat vragen een nieuwe brug te bouwen, kost dat nog meer tijd. Dit zou een vertraging betekenen van jaren omdat alles opnieuw zal moeten worden voorbereid door Rijkswaterstaat. Die extra tijd hebben we niet. Op 1 januari 2026 zal de brug namelijk sowieso dicht gaan voor al het verkeer vanwege het einde van zijn technische levensduur, of er nu wel of niet aan de brug wordt gewerkt. Dat heeft Rijkswaterstaat ons nadrukkelijk laten weten. Rijkswaterstaat mag als eigenaar de brug afsluiten en de gemeente kan dit niet tegenhouden.


Tevreden over deze pagina?

Heb je vragen naar aanleiding van de informatie op deze pagina? Heb je niet gevonden wat je zocht? Of heb je tips voor ons om deze pagina te verbeteren? Stuur dan een mail naar info@gemeentestein.nl en wij kijken hoe we dit kunnen aanpassen.

Brug Urmond