Ik voel mij eenzaam, wat nu?

Iedereen wil zich graag verbonden voelen. Toch gaat het nog wel eens mis. Een klein steuntje in de rug kan dan een groot verschil maken. Hieronder lees je hoe je dat kunt aanpakken.

Hulp van een professional

Vind je het moeilijk om contact te leggen en te onderhouden? Dan kun je hulp van een professional inschakelen. Vanaf 2019 is er in de dorpen Elsloo, Stein en Urmond een inloop waar je met een professional kunt bespreken. Naast de gemeente organiseren ook organisaties als Partners in Welzijn, MEE, Steunpunt Mantelzorg, Wonen Limburg deze inloop. Samen helpen we je graag verder met jouw vraag voor jezelf of  voor een ander.

In de gemeente Stein kun je aan verschillende activiteiten deelnemen.

• Op de evenementenkalender van de gemeente vind je activiteiten zoals kaartkienen, uitstapjes, wandelingen, muziek evenementen, wenskaarten maken, kaarten, rummikubben etc.
  • Op de pagina van de DOP (Dorps Ontwikkeling Proces) kun je als inwoner per kern zien wat er in jouw regio wordt georganiseerd.
  • Ook worden er regelmatig activiteiten georganiseerd voor mantelzorgers.

Een luisterend oor nodig?

Wil je je verhaal kwijt en heb je behoefte aan een luisterend oor?

• Soms kan het helpen om te praten over je gevoelens, zorgen, verdriet of problemen met een onafhankelijk persoon anoniem. De Luisterlijn is 24 uur per dag beschikbaar om te bellen, mailen of te chatten.
  • Voor kinderen tot 18 jaar is het mogelijk om gratis te bellen of te chatten met de kindertelefoon. Elke dag van 11.00 tot 21.00 uur. Het telefoonnummer is 0800 0432.
  • Als je een dierbare verloren hebt en behoefte hebt om daar met iemand over te praten, kun je (anoniem) chatten met een deskundige vrijwilliger van Praten over verlies. Dagelijks van 16.00 tot 22.00 uur.