Nieuw wandelnetwerk 'Knopen lopen Zuid-Limburg'

Donderdag 21 maart 2024

Zestien gemeenten, de Provincie Limburg en Visit Zuid-Limburg werken samen aan het nieuwe wandelnetwerk 'Knopen lopen Zuid-Limburg'. Dit is een wandelroute van bijna 1.900 kilometer die door heel Zuid-Limburg loopt.

De volgende fase is aangebroken in de ontwikkeling van het nieuwe wandelnetwerk ‘Knopen Lopen Zuid-Limburg’. Het nieuwe netwerk ligt in de driehoek tussen Sittard-Geleen, Vaals en Eijsden-Margraten en gaat aansluiten op de bestaande knooppunten-netwerken van Echt-Susteren, de Belgische Voerstreek en het Aachener wald. Ook gaat het verbinding leggen met de toekomstige netwerken van Städteregion Aachen en Selfkant.

Nieuwe routepalen

De zestien gemeenten, de Provincie Limburg en Visit Zuid-Limburg zijn sinds 2017 bezig met de ontwikkeling van het nieuwe wandelnetwerk. Hier zijn vele overleggen met elkaar, natuurorganisaties, overige (wandel)instanties en gebruikers voor geweest. Dit leidt uiteindelijk in een toekomstig wandelnetwerk van bijna 1.900 kilometer en bijna net zoveel knooppunten. Dit zorgt voor een spreiding van wandelaars, waardoor de natuur ook minder belast gaat worden. In het nieuwe netwerk staan nieuwe knooppuntenpalen met QR-codes waarmee wandelaars kaarten en routeplanners kunnen bekijken. Ook ondernemers en thematroutes kun je vinden via QR-codes. In de tweede helft van 2024 worden de palen en borden geplaatst in de regio. Begin 2025 kun je de route 'Knopen lopen Zuid-Limburg' gaan bewandelen.

Onthulling

Op donderdag 14 maart werd het eerste routepaaltje onthult in Maastricht, waarbij onze wethouder Gina van Mulken ook aanwezig was.

Informatie

Meer informatie over dit project kun je lezen op de pagina van Visit Zuid-Limburg