Alcohol schenken en verkopen

Als je als ondernemer alcoholische dranken wilt schenken of verkopen, dan heb je een alcoholvergunning nodig. Vraag de vergunning aan bij de gemeente.

Je hebt als ondernemer een alcoholvergunning (vroeger: drank- en horecavergunning) nodig voor het schenken en verkopen van alcoholische dranken. Er zijn 3 soorten alcoholvergunningen:

• voor horecabedrijven, zoals restaurants, cafés en verhuurders van bijvoorbeeld bierfietsen en partyboten
  • voor slijterijen
  • voor paracommerciële instellingen, zoals buurthuizen en (sport)kantines

In de volgende gevallen moet je misschien ook nog andere vergunningen aanvragen of meldingen doen:

• Voor een horecabedrijf of paracommerciële instelling heb je ook een exploitatievergunning nodig.
  • Er kunnen meer dan 50 personen tegelijk in jouw pand aanwezig zijn.
  • Je hebt een terras bij jouw horecabedrijf
  • Je wilt een gokautomaat plaatsen.

De gemeente mag een Bibob-onderzoek doen als je een alcoholvergunning aanvraagt. Zo controleert de gemeente de betrouwbaarheid van jouw bedrijf en de mensen die erbij betrokken zijn.