Maasband graaft naar zijn verleden!

Zaterdag 21 september 2024 09:30 uur - zondag 22 september 2024 17:00 uur

Maasband

In het weekend van 21 en 22 september 2024 organiseert het MaasBandProject in Maasband het participatieproject “Maasband graaft naar zijn verleden”. Maasband verandert dat weekend in een archeologisch onderzoeksgebied. Een aantal bewoners van Maasband stellen hun tuin, akker of weide vanaf 9.30 uur ter beschikking voor een archeologisch onderzoek.

In de beschikbaar gestelde ruimtes van de bewoners graven de vrijwilligers een put van 1 meter bij 1 meter en 1 meter diep. Alle grond uit de put wordt zorgvuldig nagekeken op oude voorwerpen. De vrijwilligers beschrijven met de archeoloog samen de bodemopbouw en op zondagmiddag wordt er een profiel aangelegd en beschreven. Alle vondsten uit de put worden gedocumenteerd en in zakjes gestopt. Deze worden verzameld en op een later tijdstip schoongemaakt en eventueel geanalyseerd.

Samenwerking

Dit project wordt uitgevoerd in samenwerking met het MaasBandProject, de gemeente Stein, DOP Maasband, Fonds voor Cultuurparticipatie, Stichting Erfgoed Stein, Limburgs Geschied- en Oudheidkundig Genootschap, Stichting Archeologie Actueel Limburg en Stichting BPD Cultuurfonds.

Vrijwilliger worden?

Het hele project wordt begeleid door archeologen en een geoloog zodat de vrijwilligers iets kunnen leren over archeologie en bodemopbouw. Wil je deelnemen aan het project als graver, meld je dan aan via het e-mailadres maasbandproject@gmail.com, want het project beleven is het begrijpen van ons verleden.