Opening expositie Fons Verhoeve en Moniek Op den Camp

Stichting International Mandolin & Guitarmeetings - MFC de Grous

Website: https://img-meetings.nl/

Expositie "de Kunstmoer"

De Culturele Werkgroep Stein heeft in MFC de Grous, Heerstraat 38 Stein een zogenaamde "Kunstmoer" gerealiseerd met als doel beeldende kunst van lokale bodem onder de aandacht te brengen van inwoners en bezoekers van de gemeente. Van 1 maart t/m 1 april hangen er schilderijen en foto's met het thema "muziek" van Moniek Op den Camp en Fons Verhoeve.
De expositie wordt op vrijdag 1 maart om 20u. feestelijk geopend met een miniconcert van Mandoline-Ensemble The Strings uit Stein. Iedereen is van harte welkom!
Daarnaast is de expositie te bekijken tijdens de openingstijden: maandag t/m zaterdag van 10u.-18u. en zondag van 12u.-18u.

Moniek Op den Camp (1995) heeft aan de Kunstacademie in Maastricht "Fine Arts and Design in Education" gestudeerd. Daarna heeft ze jarenlang in het onderwijs gewerkt als kunstdocente en workshopleidster. Naast het werken met kinderen en met jongeren, maakt ze ook zelf kunst. Haar passie ligt vooral op het gebied van tekenen/schilderen en fotografie. Moniek maakte veel realistische portretten van mensen en dieren. Daarnaast maakt ze - vaak kleurrijke - illustraties in opdracht en maakte ze onder andere de animatie voor de theatervoorstelling "Pássaro do Paraíso" van de sopraan Carla Maffioletti en Heritage Sinfonietta. In haar fotografie wil Moniek vooral de spontane momenten vastleggen. Ze wil het liefst onzichtbaar zijn en net die ene blik of die ene oprechte lach vastleggen. Tijdens deze expo zullen vooral haar foto’s van gepassioneerde musici te bewonderen zijn.

Fons Verhoeve (1949) is fotograaf en beeldend kunstenaar. Hij heeft diverse internationale prijzen behaald in de fotografie en is bekroond met de Cultuurprijs van de gemeente Stein. Hij is maker van monumentale objecten in de openbare ruimten en ambassadeur van cultuur in de gemeente Stein. In zijn werk wordt hij geïnspireerd door de dingen die hij thuis, buiten of op zijn reizen tegenkomt. Het zijn gevonden voorwerpen en de kleine dingen waar men gewoon aan voorbij loopt, die hem inspireren. Soms dragen de materialen een geschiedenis met zich mee, bijvoorbeeld door het verval dat zichtbaar wordt in de textuur, waardoor ze voor Fons aanleiding zijn om ermee te gaan werken. Fotografie is meestal de basis om er kunstobjecten van te maken. Verder schildert hij en houdt zich bezig met het maken van sculpturen in diverse steensoorten en brons. In het verleden heeft hij regelmatig het doen en laten van The Strings gefotografeerd. De schilderijen met de mandolines die nu in MFC de Grous geëxposeerd worden zijn speciaal voor het Euregionaal Festival voor mandoline-orkesten gemaakt.