Bewijs van in leven zijn / Attestatie de vita

Een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita is een schriftelijke verklaring dat je in leven bent. Pensioenfondsen of andere uitkerende instanties kunnen daar om vragen. Sta je in de gemeente Stein ingeschreven? Vraag dit bewijs dan bij ons aan.

Bewijs van in leven online aanvragen met DigiDOf maak een afspraak

Wat u moet weten

Verschil 'Attestatie de vita' en 'Bewijs van in leven zijn'
Een 'Attestatie de vita' toont aan dat je in leven bent op het moment dat het bewijs wordt afgegeven. De Attestatie de vita is bedoeld voor gebruik door buitenlandse instanties. Voor gebruik in Nederland heb je een 'Bewijs van in leven zijn' nodig. Dat is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Welke variant je nodig hebt kun je eventueel navragen bij de instantie die om het document vraagt.

Heb je een brief van je pensioenfonds ontvangen? Neem deze brief van het pensioenfonds mee naar de afspraak op het gemeentehuis.

Je kunt een bewijs van in leven zijn aanvragen voor:

• Jezelf
  • Je kind dat op jouw adres woont, ook als het meerderjarig is
  • Je partner

Je partner/meerderjarige kind moet een ondertekende machtiging (met kopie identiteitsbewijs) aan je meegeven als je voor hem/haar een bewijs van in leven zijn wil aanvragen.

Meenemen

• Identiteitsbewijs, zoals rijbewijs of paspoort
  • Eventueel: brief van je pensioenfonds
  • Geld. Je betaalt contant of per pin

Soort verklaring Prijs 2024
Attestatie de vita € 16,60
Bewijs van in leven zijn € 17,00

Hoe lang duurt de aanvraag?

De gemeente verwerkt de aanvraag binnen 4 weken.