Identiteitskaart aanvragen

Aanvraag identiteitskaart altijd op afspraak

Voor de aanvraag van een identiteitskaart maak je altijd vooraf een afspraak. Als je bij de aanvraag je e-mailadres doorgeeft, sturen we je een e-mail als de identiteitskaart klaar is. Je betaalt de identiteitskaart bij de aanvraag. Lees goed wat je allemaal mee moet nemen bij de afspraak.

Wil je weten naar welke landen je kunt reizen met de Nederlandse identiteitskaart? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid.

Afspraak aanvragen identiteitskaart

Je kunt ook telefonisch een afspraak maken, 046 - 435 93 93.

Meenemen

  • Je ID-kaart en alle paspoorten in je bezit. Ook als ze zijn verlopen.
  • Een recente/goed gelijkende pasfoto. Maximaal 6 maanden oud. Let op de eisen.
  • Heb je een vermissing gemeld bij de politie, neem dan het verkregen bewijs mee naar de afspraak.
  • Geld of een bankpas. Je betaalt meteen bij de aanvraag.

Aanvullend voor kinderen tot 12 jaar

Digitaal toestemming geven met DigiD:

  • Ouder die het gezag hebben / voogd vraagt de digitale toestemming aan met de eigen DigiD.
  • (Kopie van) het identiteitsbewijs van ouder/voogd die digitaal toestemming heeft gegeven is bij de afspraak niet nodig. 
  • Minimaal 2 werkdagen voor de afspraak moet de digitale toestemming binnen zijn bij de gemeente.
  • De digitale toestemming blijft maximaal 3 maanden na indiening geldig. Hierna wordt deze vernietigd.
  • Digitale toestemming kan worden aangevraagd via de groene button hierboven.

Kosten

Voor Prijs 2023 Geldig
0 - 17 jaar € 37,99 5 jaar
Vanaf 18 jaar € 70,38 10 jaar
0 - 17 jaar (spoed) € 91,00 5 jaar
Vanaf 18 jaar (spoed) € 123,39 10 jaar

Hoe lang duurt de aanvraag

  • Na 6 werkdagen kun je jouw paspoort/identiteitskaart persoonlijk afhalen op het gemeentehuis. Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 18 jaar.
  • Je paspoort/identiteitskaart dient te worden afgehaald binnen de wettelijke termijn van 3 maanden. Haal je het document niet binnen die periode af, dan wordt het vernietigd.
  • Heb je een paspoort/identiteitskaart snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Doe de aanvraag vóór 14.00 uur, dan kun je jouw document maximaal 2 werkdagen later vanaf 9.00 uur op afspraak afhalen. Is de spoedaanvraag ná 14.00 uur gedaan, dan kun je het document na 2 werkdagen op afspraak afhalen. Voor een spoedaanvraag betaal je extra.
  • Heb je een paspoort/identiteitskaart vandaag nodig? Vraag dan een noodpaspoort aan bij de Koninklijke Marechaussee. Meer informatie over het noodpaspoort is te vinden op de website van de Koninklijke Marechaussee. Of bekijk de informatie over reizen met kinderen op de website van de Koninklijke Marechaussee

Let op! Als er bij het maken van een online afspraak voor een spoedaanvraag geen tijd meer beschikbaar is, neem dan telefonisch contact op met de gemeente Stein, 046 - 435 93 93.

Kwijt of gestolen

Is jouw paspoort/identiteitskaart kwijt of gestolen? Je hoeft geen aangifte meer te doen bij de politie. Je moet wel een verklaring van vermissing afleggen bij de gemeente. Dit is gratis en kan digitaal of op afspraak.

Geef de vermissing van jouw paspoort of identiteitskaart zo snel mogelijk aan ons door. Dit is nodig om misbruik ervan te voorkomen.

Reizen met kinderen

Reis je alleen met je kind(eren) naar het buitenland? Dan kan dit problemen opleveren bij de paspoortcontrole op het vliegveld. Je hebt een bewijs nodig dat je de vader of moeder bent, of het ouderlijk gezag hebt. Lees meer hierover op de website van de koninklijke Marechaussee.

Voor het bewijzen van het ouderlijk gezag kan een (Engelstalig) uittreksel met gezagsinformatie worden aangevraagd. Lees hier meer over op de pagina Uittreksel BRP.

Meer informatie op de website van Rijksoverheid


Vragen over deze pagina?

Of heb je niet gevonden wat je zocht? Mail naar info@gemeentestein.nl je kunt ook bellen naar 046 435 93 93